tirsdag 29. april 2008

Yrkesetisk seminar

Jeg var så uheldig at jeg gikk glipp av dette seminaret, grunnet at jeg hadde termin da dette seminaret ble holdt. Jeg satt å gjorde en oppgave om dette hjemme. Jeg valgte ut 6 yrkesetiske bud, som jeg synes er viktigst for lærere.

Budene var:
1. Læreren skal ha faglig og didaktisk kompetanse
2. En lærer skal kunne tilpasse seg elevens læringsnivå, for å kunne tilrettelegge undervisningen best mulig for den enkelte elev
3. En lærer skal være sosial og vise omsorg for elevene sine
4. Læreren skal overholde sin taushetsplikt
5. Læreren skal ha et godt og nært forhold/samarbeid med foreldre/foresatte
6. En lærer skal vise respekt for elevene og kollegaene sine

1. Dette mener jeg er nødt til å ligge i bunn hos enhver lærer. Hvis en skal være i stand til å lære fra seg noe kunnskap, er en jo nødt til å ha gode kunnskaper om det en skal undervise i. Hvis en lærer har gode kunnskaper eller er interessert i det han/hun underviser i får som regel elevene et større læringsutbytte. En lærers holdning til det han/hun underviser i smitter som regel over på elevene.

2. Tilpasset undervisning er blitt mer og mer sentralt de siste årene. Dette skyldes at alle har rett på skolegang, og alle skal bli inkludert i grunnskolen. Det er viktig for en lærer å kunne tilpasse undervisningen slik at hver enkelt elev får oppleve mestring. En elev som ikke opplever mestring vil ikke kunne utvikle seg og tilegne seg nye kunnskaper. Samtidig er det også viktig at elevene til enhver tid har noe å strekke seg etter. Dette er viktig for at elevene ikke skal kjede seg og ha noe å bryne seg på. Dette er også viktig for den videre utviklingen for elevene.

3. Det er viktig at en lærer har et godt forhold til elevene sine. I dagens samfunn er læreren kanskje en av de voksne personene som bruker mest tid sammen med barnet. Det er derfor viktig at barnet har et godt forhold til læreren sin og stoler på han/hun slik at eleven kan komme til læreren sin hvis han/hun opplever noe som er problematisk eller vanskelig, enten på skolen eller hjemme. En lærer er en viktig omsorgsperson i et barns liv.

4. Som lærer får du mye taushetsbelagt informasjon. Det er viktig at du holder denne informasjonen konfidensiell slik at den ikke kommer ut til folk som kan misbruke denne informasjonen. I dag er det mange barn som får stilt ulike diagnoser. Mange barn har det også vondt og vanskelig på hjemmebane. Det er derfor viktig at en som lærer er klar over dette, men en må passe på å ikke misbruke den informasjonen en har fått og den tillitten en har blitt tildelt. Noe av den informasjonen vi som lærere får er svært sensitiv, og det kan få uheldige konsekvenser for eleven eller hans/hennes familie hvis denne informasjonen skulle lekke ut.

5. Det er viktig å ha et godt og nært samarbeid med hjemmet til den enkelte elev. Dette er viktig for å kunne forstå eleven. Noen av elevene kan ha det vanskelig hjemme, eller streve med andre vanskelige personlige problemer. Det er derfor viktig at læreren kan snakke med elevens foresatte for bedre å forstå elevens situasjon. Hvorfor eleven oppfører seg som han/hun gjør. Av og til kan det hende at foreldrene svikter, og da er det viktig at du snakker med eleven og dens foresatte for å prøve å ordne opp i dette, og få en klarhet i problemet. Dette er ikke en enkel oppgave.

6. En lærer skal vise respekt for sine elever og kollegaer. For å få respekt er du nødt til å vise/gi respekt. Ingen får respekt for en person som fullstendig gir blaffen i deg. Det er derfor viktig at en lærer lytter og viser interesse og respekt for sin elever og kollegaer.


Jeg synes god yrkesetikk er viktig hvis du som lærer skal kunne ha et godt forhold til elever, kollegaer, foreldre og foresatte. En ting jeg tenkte mye over da vi var ute i praksis var hvordan jeg kledde meg. Hvordan en kler seg sier mye om en person, og når en er lærer synes jeg det er viktig at en kler seg anstendig og ikke for utfordrende. Hvis en kler seg for utfordrende sender en ut et feil budskap til elevene, og elevene kan også få problemer med å konsentrere seg. Jeg har faktisk hørt om slike episoder tidligere, der en lærer hadde en litt for stor utrigning, og eleven klarte rett og slett ikke å konsentrere seg ordentlig. Dett er uheldig.

Ingen kommentarer: