tirsdag 29. april 2008

Rettledning og vurdering

For at en lærer skal kunne veilede en elev er det viktig at læreren har mer kompetanse enn eleven. Her går det også an at elevene arbeider sammen i responsgrupper, og får tips og veiledning fra medelever. Dette kan kanskje være vel så effektivt som å få veiledning av lærer.
På ungdomsskolen drev vi mye med responsgrupper, og jeg har veldig positive erfaringer fra dette. Vi hørte mye mer på hva medelever mente og syntes, enn hva vi hørte på læreren. Så lenge elevene klarer å komme med konstruktive tilbakemeldinger synes jeg at dette kanskje er den beste måten.
Når en skal være veileder er det viktig å stille gode spørsmål, gi råd, korrigere der det trengs og utforske sammen med eleven. (Power Point ADV A1 2008). Hvis en er flink til å veilede elevene sine kan en oppnå gode resultater. God veiledning gir nemlig grunnlaget for bedring i faget. Får en ingen veiledning underveis, ingen tilbakemeldinger på hva som er bra og dårlig vil bedringen i faget utebli. God veiledning er viktig for motivasjonen, læringsutbyttet og utviklingen til eleven. Får en ikke tilbakemeldinger og ordentlig veiledning vil en ikke kunne forbedre seg noe særlig for en vet ikke hva som er bra, og hva som er dårlig. Eleven vil ikke kunne utvikle seg, og motivasjonen vil etter hvert bli dårligere og dårligere.
Elevene i den norske skole får tilbakemeldinger hele tiden i form av karakterer, og vi blir til enhver tid sammenlignet med elever i andre land. Dette gjøres nå i form av de nasjonale prøvene. Jeg er ikke helt enig i at vi skal drive å sammenligne oss selv med andre hele tiden. Jeg føler slike prøver ofte kan gi et feil bilde. Elever trenger konstruktive tilbakemeldinger og oppmuntringer for å holde motivasjonen på topp.

Ingen kommentarer: