tirsdag 29. april 2008

Tilpasset opplæring

I dette innlegget ønsker jeg å snakke litt om det som stod i Power Point fremvisningen fra pedagogikk økten den 31 mars.
En ting jeg hang meg opp i var at det stod: ”for å sikre likeværdig opplæring for alle kreves det forskjellsbehandling, ikke lik behandling”. (utdanningsdirektoratet). Dette har jeg ikke tenkt over. Vi har jo snakket mye om tilpasset opplæring, men jeg har aldri før tenkt på det som forskjellsbehandling. Jeg har alltid sett på skolen som en arena der alle skal behandles likt. Jeg har ikke tenkt over at det er forskjellsbehandling vi driver med, men det er jo faktisk det det er. Jeg er helt enig i at det er en nødvendighet, men jeg har aldri tenkt over det på denne måten før.
I dagens norske skole er det en plikt at alle skal ta del i fellesskapet. Det er jo vel og bra det, men dette byr på en del utfordringer for skolene. Det er ikke alle elever som passer eller trives like bra i et klasserom, og da er en nødt til å tilpasse undervisningen slik at alle elevene i en klasse og på en skole kan ha utbytte av undervisningen der. Dette er vel kanskje den største utfordringen til skolene i dag.
Min far driver med et alternativt skoleopplegg for elever som ikke trives eller ikke helt har funnet sin plass i den vanlige skolen. Noen dager i uken kommer disse elevene til min far på gården hans, og der får de drive med praktisk arbeid. De er i skogen, på sjøen og i fjøset. De får drive med ting de synes er morsomme, og på denne måten kan de forbinde skolen med noe kjekt og positivt. De får da også noe å se frem til, i en ellers hard og slitsom skolehverdag.
Spesialundervisning er en rettighet for personer som ikke får utbytte av ordinær undervisning. Elevene kan søke om fritak fra karakterer, og særskilt tilrettelegging ved eksamener og prøver. Dette er en bra ting, som kan være med på å gjøre skole dagen litt enklere og mindre forvirrende og frustrerende for de elevene som sliter. For det kan være forferdelig tungt og forvirrende når en ikke forstår noe, og dette kan skape frustrasjon og sinne hvis det ikke blir gjort noe med.

Ingen kommentarer: