tirsdag 29. april 2008

Refleksjonsnotat


Jeg vil begynne dette notatet med å si at pedagogikk er det faget jeg synes har vert mest spennende og interessant dette året. Det var et helt nytt fag for meg, som jeg ikke hadde noe kjennskap til på forhånd.
Før vi skulle ut i observasjonspraksis var det læringsteoriene som stod i sentrum.
Jeg syntes dette med læringsteorier var fryktelig vanskelig, og tungt stoff. Dette var helt fjernt for meg på forhånd, jeg hadde aldri hørt om det før.
Når vi hadde prosjekt om de ulike læringsteoriene skulle vi velge ut den/de vi likte aller best. Vi diskuterte mye frem og tilbake innad i praksisgruppen, og kom til slutt frem til at Vygotsky var den av de ulike teoretikerne vi var mest enig med. Vi var også enig i en del av det Jerome Bruner hadde og si, og tok også derfor med deler av hans syn inn i prosjektet. Det fins mange teorier om læring som bidrar til å belyse læringsprosesser i klasserommet. Ingen teori alene gir hele sannheten. De fleste teoriene befatter seg med bare en del av læringsfeltet, og vi må orientere oss i mange teorier om vi vil ha en mest mulig helhetlig forståelse av hvordan læring skjer. For det fins ikke en type læringsprosess og en altomfattende læringsteori. Læring innbefatter ulike prosesser, alt etter hva slags lærestoff og hva slags aktivitet den innebærer.
Dette prosjektet og matte/ped oppgaven lærte meg mye om hvordan barn lærer. Det finnes ikke et fasit svar, alle er forskjellige og lærer best på ulike måter. Noen drives av en indre motivasjon, mens andre drives av en ytre der belønning står sentralt. Det er nysgjerrigheten i oss som får oss til å lære. Vi vil slukke vår uvitenhet.
Matte/ped oppgaven var en veldig tung oppgave, men det var kjekt når en var ferdig med den. Dette var den første individuelle oppgaven vår, og det var kjekt å få beskjed om hvordan en lå i terrenget. Spesielt for meg, som ikke hadde noen kunnskaper om dette på forhånd.
Den neste oppgaven var den sammensatte teksten. Dette var en moro oppgave, der det var om å gjøre å bruke fantasien godt og være kreativ. Noe som jeg egentlig ikke er så veldig flink til. Under dette prosjektet brukte jeg Windows Movie Maker, og jeg lærte meg litt om hvordan jeg skulle bruke dette programmet (selv om jeg fikk en dl hjelp). Det var stilig å se hva en klarer å lage bare ved å bruke datamaskinen hjemme. Jeg kan se for meg at når jeg kommer ut i skolen kan det være spennende for elevene hvis jeg hadde laget, eller de hadde måttet lage en film om et tema vi skulle ha om. Den sammensatte teksten vi laget var fra boken Georgs Magiske medisin, og jeg må si at jeg er brukbart fornøyd med resultatet ut i fra de forutsetningene jeg hadde hehe
Den siste oppgaven handlet om motivasjon, noe som er veldig viktig for å kunne lære. I vår oppgave var det indre og ytre motivasjon vi la hovedvekten på. For noen er det å mestre belønning nok i seg selv, mens for andre er det viktig å få en fysisk belønning.
Jeg har lært utrolig mye dette året. Jeg føler et tema som har gått igjen både på skolen og ute i praksis er dette med tilpasset opplæring. Jeg har lært om de ulike diagnosene, og hvilke symptomer som viser at de ADHD for eksempel. Ute i praksis lærte jeg meg hvordan jeg skal opptre i forhold til disse elevene, og jeg lærte meg å lage differensierte planer. Som lærer er det viktig at jeg er klar og tydelig. Hvis du viser tegn til litt usikkerhet snapper elevene dette opp med en gang. Dette var noe jeg erfarte ute i praksis, når jeg var litt usikker på reglene.
Det viktigste jeg mener jeg har lært dette året er at det er viktig at du snakker med elevene dine. At du har et godt forhold til dem. På denne måten vil du kunne opparbeide deg tillit hos elevene, og det er utrolig viktig. Elevene må være trygge å deg. Det er også viktig at vi som lærere viser at vi er til å stole på. Gjennom de gode samtalene mener jeg at elevene lærer best. Når vi var ute i praksis benyttet jeg meg mye av den samlingskroken de hadde fremme i klasserommet. Vi snaket om det vi hadde hatt om, og jeg forhørte meg om hva de kunne ved å still spørsmål. Elevene fikk også lov til å stille spørsmål til meg hvis det var noe de lurte på, eller noe som de ikke forstod helt. Jeg tror dette er en måte elevene lærer mye på.
Jeg har lært mye om hvordan en skal se den enkelte elev, og legge ting til rette slik at alle trives og får et godt og sunt læringsmiljø.
Jeg gleder meg utrolig mye til jeg skal få komme meg ut i jobb. I løpet av praksisperiodene har jeg funnet ut hvilke trinn jeg ønsker å undervise på, hvilke fag jeg ønsker å undervise i og at jeg ikke ønsker å drive med spesialundervisning. Jeg er bombesikker på at det er lærer jeg ønsker å bli, og jeg stortrives i klasserommet. :)

1 kommentar:

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Takk for i år, Ida...
Det har vore kjekt å bli betre kjend med deg...

Birgit :-)