Denne forelesningen handlet om sosial kompetanse. Hvordan vi skal oppføre oss som lærere. Som lærer for andres barn er det viktig å være tydlig. Du må være konsekvent og klar i dine beskjeder for å unngå konflikter. Dine holdninger og hvordan du oppfører deg påvirker elevene dine, eneten du er klar over det eller ikke. Du er en rollemodell, og dine elever vil se opp til deg. Norge i dag er blitt et kunnskapssamfunn, hvor kreativiteten står i sentrum. Vi blir aldri ferdig utdannet. Vi lærer stadig noe nytt. Det er stadige endringer i samfunnet, og vi som lærere er nødt til å tilpasse oss og modernisere oss. Stadig flere barn får stillt en diagnose, og oppvekstvilkårene forandrer seg. Hele 50% av alle ekteskap ender i skilsmisse, som fører til at det ikke alltid er like lett for et parn å vokse opp. Barnet får flere personer å forholde seg til, og det kan være litt vanskelig til tider. Det er derfor viktig at læreren har et godt forhold til foreldrene, og vet hva som forgår i elevens liv. Som lærer har vi mye makt, og denne makten krever ansvar.
Barna i dag vokser opp i en ny generasjon. E-generasjonen har den blitt kaldt. Det går ut på at vi kommuniserer mye mer ved hjelp av flere elektroniske medier. Barn kommer borti mer avansert mediabruk. De spiller paly station og sitter på msn og chatter. IKT blir stadig viktigere i skolen, og det er viktig at læreren har gode kunnskaper for bruk ar IKT.
Som lærer vil vi alltid komme bort i utfordrende situasjoner. Det er viktig å utvikle og tilpasse seg de forandringene som vil kunne komme i samfunnet fremover. Vær oppdatert:)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Hei Ida! Eg er din "kristiske ven":) Eg synest du formulerer refleksjonen din på ein fin måte, og det blir ikkje rein oppsummering av timen, slik som det kanskje lett kan bli. Du har eigne tankar om læraren sine utfordringar, men har du sett på nokre av lenkjene som Birgit la med i førelesninga? Nokre lenkjer handlar til dømes om problematferd; lurt å ta ein kikk på desse! :)
Hei, Ida...
Du skriv at "...Stadig flere barn får stillt en diagnose.." Kan du utdjupa kva du tenkte på her? Kva konsekvensar får det for deg som lærar når du skal leia basisgruppa?
Birgit :-)
Jeg mener at flere barn får en diagnose som f eks ADHD. Da vi vokste opp var det ikke så mange som hadde en slik diagnose. Det var kanskje like mange som hadde det uten å vite om det? Det jeg mente var bare det at nå i disse dager er det mer vanlig å få stilt en slik diagnose. Før var vi kanskje ikke helt sikkre på hva det var, men vi så at noe ikke var helt som det skulle være. Et eksempel kan være min morfar. Alle er overbevist om at han har ADHD, men han har aldri fått stilt en diagnose, fordi dette ikke var vanlig da han var liten. De konsekvensene dette fører med seg er at vi må være flinkere til å tilpasse undervisningen, slik at alle får et best mulig læringsutbytte. Vi må lage spesielt tilpassede opplegg for disse elevene for å gjøre skoledagen deres enklere.
Legg inn en kommentar