torsdag 4. oktober 2007
Bifrost
Da jeg fikk utdelt oppgaven om bifrost føllte jeg med en gang at det var noe kjent med det. Jeg viste jeg hadde hørt ordet før, men jeg kom ikke på i hvilken sammenheng, men detfant jeg fort ut da jeg begynte å søke på internett. Bifrost var nemlig en regnbue i den norrøne mytologien, men bifrost som en arbeidsmetode har jeg aldri hørt om før. bifrist er ikke bar en arbeidsmetode, det finnes også egne bifrost skoler. Navnet bifrost kommer fra en skole i Danmark som heter bifrost. Bifrost høres ut som en veldig spennende og anderledes arbeidsmetode hvor elevene har veldig stor innflytelse på undervisningen. All undervisning skal starte med en opplevelse, og etterpå skal elevene skrive ned hva de vil lære mer om. Denne arbeidsmetoden krever at lærerene forbereder seg ordentlig. Elevene skal arbide på ulike verksteder. Lærerne lager de ulike verkstedene og det er en lærer på hvert verksted. Ved å arbeide på denne måten blir lærerne mye bedre kjente med elevene. Jeg synes dette er en arbeidsmetode som kunne ha vert spennende å prøvd ut, men kanskje bare ha drevet med metoden over kortere perioder. Jeg tror både elever og lærere kan ha godt av å prøve ut denne arbeidmetoden. Det er en fin måte å bli bedre kjent på. Elevene får utvikle sin kreativitet, og jeg tror både elever og lærere har mye og hente her.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar