Denne forelesningen handlet om observasjon. Det at det å observere er mer enn bare å se. Det handler om en væremåte, om å iaktta, se, oppdage og følge med. Dette er viktig inne i klasserommene og ute i skolegården, spesiellt i forhold til det med mobbing. Det er her viktig å få med seg små detaljer som himling med øynene, små kommentarer og lignende. En blir ofte bombadert med intrykk. Det er da viktig at du er i stand til å skille ut hva som er viktig, og hva som ikke er fullt så vktig å få med seg. Skille ut nyttig og unyttig informasjon. Noe av det vi snakket om som jeg syntes var mest interressant var dette med førsteinntrykk. Når vi møter en ny person tar det oss ikk mer en 10 sekunder før vi har laget vårt første inntrykk av denne personen. Derfor er disse første sekundene utrolig viktige. For får du først et litt dårlig førsteinntrykk, tar det ganske lang tid og god overbevisning før du tar og forandrer på det. Vi snakket også om ulike observasjonsmetoder. det kan for eksempel være: loggbok, dagbok, feltanalyse, løpende protokoll, intervju, samtale...osv. Det vi skal bruke nå når vi er ute i praksis er jo loggbok. Jeg liker godt å skrive loggok. Jeg synes det er lett å holde kontroll på hva som har skjedd hver dag, tanker, inntrykk og følelser, når en skriver en loggbok. Når du er lærer er det viktig at du loggfører, og datere spesielle hendelser. Det kan være viktig hvis du kommer borti et tilfelle der du merker at en elev ikke har det bra hjemme. Da kan du skrive ned ulike ting du legger merke til på skolen: foe eksempel at eleven ikke har spist, såvet,ikke har mat med seg, ikke gjort leksene...osv. Hvis du skriver ned og daterer hva som hendte og når det hendte, kan det hjelpe deg i en eventuell sak som måtte komme om for eksempel omsorgssvikt.
Når du er ute og observerer kan en bruke minuttobservasjon, der du skriver hva som skjer fortløpende fra minutt til minutt. Eller du kan skrive sammmendrag av hva som har skedd i løpet av en dag eller en time. Jeg foretrekker å skrive sammendrag av timer, eller dager. Når du har minuttobservasjon føler jeg det blir så mange unødvendige og uinterresante ting som blir skrevet ned. Det blit altfor mange små detaljer. Jeg gleder meg til å komme ut i praksis å bli kjent med elevene og skolen:)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
4 kommentarer:
Heisann:)
Heilt rett det seier at me må sjå mobbing. Men no etter at me har vore ute i praksis og sett, er det lett å sjå alt? og korleis klare du og sjå kva du vil ta med deg vidare?
- Franny
No har du vore på Skåredalen og gjennomført observasjonspraksisen. Kva lærte du av det? Nokre erfaringar du tek med deg vidare?
Birgit :-)
Nei du har rett i det Franny at det er ikke lett å se alt, men vi må prøve så godt vi kan, og ta det gradvis litt etter litt.
Jeg lærte det at det er viktig å ha en fast plan som følges. Det er viktig med orden og struktur, klare og tydelige beskjeder. I den klassen vi var i hadde de en fast plan: mandag var det norsk stasjoner, tirsdag arbeidsprogram og torsdag matematikk stasjoner. På denne måten var det lettere å planlegge undervisningen, og elevene viste bedre hva de skulle gjøre gjøre når alt var faste rutiner. Det er viktig med rutiner:)
Legg inn en kommentar