mandag 4. februar 2008

Motivasjon

Dagen i dag handlet om motivasjon." Motivasjon defineres gjerne som det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like, og det som gir den mål og mening. Motivasjon står derfor helt sentralt når det gjelder å forstå menneskelig atferd", Imsen.Motivasjon er ikke bare et individuelt fenomen, det er også et sosialt anliggende. "Vi motiveres av det som er"in", det som er "om å gjøre", og av det som verdsettes høyt i den kulturelle sammenhengen hvor vi hører til", Imsen.
Vi ble delit inn i grupper som vi skulle arbeide i. Vi fikk en liten del av en tekst som vi skulle arbeide med, og lage spørsmål til denne teksten. På vår gruppe snakket vi mye om indre og ytre motivasjon, og forskjellen på disse to. Vi ble vel enige om at indre motvasjon er den drivkraften du har inne i deg selv til å drive med noe. Denne er helt nødvendig og grunnleggende for at du skal kunne klare å holde på med en aktivitet. Ytre motivasjon får en person gjennom en eller annen form for materiell belønning for noe han/hun har gjort. Vi kom også borti Maslows behovshierarki, og snakket litt om dette. Akkurat dette hierarkiet har jeg vært borti før, men jeg synes fremdeles at det er litt vanskelig å sette seg inn i. Vi ble vel til slutt enige om at en blir motivert på ulike måter, og at vi da som lærere kanskje bør se våre elever litt an. Forskjellige metoder vil passe til forskjellige elever. Det kommer alt an på elevens behov. For noen fungerer korte og klare beskjeder best, mens andre liker å få ting forklart i detaljer. Du må selv finne ut hva som fungerer best.
Vi ble også oppfordret til å se en dokumentar som hadde gått på Tv 2, om en mann som utnyttet sin posisjon som ansvarlig for sikkert nettbruk blandt barn og unge i Danmark. Jeg må si at jeg ble sjokkert over denne dokumentaren. Hvordan denne mannen løy for jentene, lurte alle og i tillegg drev med utpressing.Det som overrasket meg mest var hvordan han hevdet at han var uskyldig, selv når han ble tatt så til de grader med buksene nede. For han hadde jo ikke gjort noe galt.

2 kommentarer:

Aashild Dalen Veivåg sa...

Tror du at mestringstankegangen i Kunnskapsløftet er et godt utgangspunkt for å motivere alle elever?

Ida sa...

Det finnes nok ikke en tankegang som gjelder for alle elever, men den kan nok være et godt utgangspunkt. Alle er forskjellige, noen drives av en indre motivasjon mens andre drives av en ytre. Det handler om å finne ut hva som motiverer den enkelte elev å bygge videre på det.