søndag 16. september 2007
Lærerens mandat og mange oppgaver
Temaet i denne forelesningen var lærerens mandat og mange oppgaver. Vi hadde de såkalte 10 bud, som stort sett gikk ut på at du skal like det du holder på med, være tilstede for elevene dine og stille visse forventninger til deg selv og elevene dine. Jeg synes det er utrolig viktig at en lærer liker det han/hun holder på med. At en er engasjerte. Dette kan fort smitte over på elevene. Det er også viktig at en bryr seg om sine elever, og at hver elev får tilpasset opplæring. En lærer er en omsorgsperson, og en viktig del av barnas oppdragelse. Det er derfor viktig å gå foran som et godt eksempel og være en god rollemodell for elevene. Det er også viktig at en lærer har en oversikt eller plan over hva han/hun skal gjennomføre i løpet av en periode. Dette kan en gjøre gjennom individuelle læreplaner, ukeplaner, halvårsplaner og årsplaner. Det er alltid viktig å være godt forberdet. En lærer har utrolig mange faktorer han/hun må forhode seg til: lovverket, fagplaner, foreldre, rektor og andre medarbeidere. Undervisningen må tilrettelegges slik at elevene får mest mulig ut av det. En må tilrettelegge for andre sin læring. Det er også viktig å planelegge, gjennomføre og vurdere undervisningen. Det siste punktet synes kanskje jeg er det vktigste. Det er viktig å vurdere for å se hva som fungerte bra, og hva som fungerte dårlig. Hva må forbedres til neste gang, og hvilke metoder fungerte så bra at jeg kan fortsette å bruke dem videre?. Sist men ikke minst er det vktig at en lærer er tydelig, og at han/hun er en tilstedeværende leder.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Eg tykkjer du har fått mykje med deg i denne økta, Ida. Det er eit viktig poeng du har i høve til det med sjølvvurdering og det å dra lærdom frå både suksess og fiasko i høve til kva som fungerer i undervisninga. Kva trur du blir den største utfordringa for deg i lærarrolla? Er det planlegginga og realiseringa av lovverk og LK06, den utvida omsorgsrolla, eller kva?
Birgit :-)
Den største utfordringen min blir vel dette med å følge opp hver enkelt elev. Det blir helt sikkert noen elever som får litt mer oppmerksomhet av meg enn andre, og det er jo litt uheldig.En annen utfordring blir jo dette med å lage diffrensierte planer i forhold til tilpasset opplæring.
Legg inn en kommentar